Heb je een webshop, online platform of verkoop je online diensten? Dan weet je vast dat negen op de tien consumenten reviews leest voordat ze iets kopen. Natuurlijk heb je het liefst veel 5-sterren reviews, maar daarvoor moeten klanten wel eerst een positieve ervaring hebben. Op 28 mei gaat er een nieuwe wet in die websites nog veiliger en betrouwbaarder moet maken. Dat biedt kansen. Een aantal regels van de nieuwe wet en wat je kunt doen om meer 5-sterrenreviews te krijgen lees je hier.
Vanaf 28 mei geldt nieuwe wetgeving die je online klant nog beter beschermt en ervoor zorgt dat consumenten meer vertrouwen hebben in online aankopen. Wil je meer weten over de nieuwe regelgeving? Kijk dan op KVK.nl voor een uitgebreide uitleg.
1. Verzamel reviews eerlijk
Hoe meer positieve beoordelingen over jouw producten of diensten, hoe meer potentiële klanten vertrouwen hebben in je bedrijf of in jou als ondernemer. De meerderheid van de klanten zal echter geen review achterlaten, tenzij er expliciet om gevraagd wordt.
Vraag dus gewoon wat je klanten van je product of dienst vinden. Maar doe dat wel op een eerlijke manier. Zo mag je geen korting geven of een gratis product of dienst geven in ruil voor een recensie. Vermeld ook duidelijk wat je review beleid is. Dit op je website vermelden is niet alleen verplicht vanaf 28 mei, het zorgt er ook voor dat klanten jou betrouwbaarder vinden.
2. Zorg voor een goede klantenservice
Zorg dat je bereikbaar bent voor vragen tijdens het bestelproces en reageer altijd op klachten. Je wilt niet dat klanten over je klagen op social media of verjaardagen – je wilt het probleem samen met hen oplossen. Vermeld duidelijk een telefoonnummer, emailadres of chatoptie op je website. Zie negatieve reacties als kansen om je bedrijf te verbeteren.
Krijg je negatieve reviews? Verwijder die niet. Dat mag vanaf 28 mei ook niet mee. Reageer er altijd op. Klanten vinden het prettig om te zien hoe je omgaat met kritiek. Bonustip: komen jullie er samen uit? Stel dan voor of je klant de negatieve reactie wilt herschrijven
3. Toon eerlijke prijzen
Hoe vaak zie je op een webshop wel niet staan ‘nu van X euro, voor Y’, terwijl later blijkt dat het product of de dienst nooit zo duur als ‘X’ is geweest? Consumenten worden blij van kortingen, maar willen niet genept worden.
Vanaf 28 mei is het verboden om een ‘willekeurige’ prijs als uitgangspunt te nemen voor het geven van korting. Fijn, want consumenten hebben zo een betere ervaring en zijn eerder geneigd een positieve review achter te laten. De van-voor-kortingsmethode kan zeker klanten triggeren om te kopen, maar gebruik deze methode dus wel op een eerlijke manier.
4. Zorg voor een goede bezorgservice
De klantervaring houdt niet op zodra consumenten op ‘bestellen’ hebben geklikt. Klanten vinden het bijvoorbeeld fijn als ze zelf invloed hebben op de levertijd en -plaats en als ze het pakketje kunnen volgen met een track-&-trace code. Ook leuk: onderscheid je met een unieke duurzame verpakking of een handgeschreven bedankkaartje.
5. Vraag geen onnodige gegevens
Volgens de privacywet ben je verplicht data van je klanten goed te beschermen. Vraag daarom alleen naar gegevens die je echt nodig hebt. Hoe minder je van de klant vraagt, hoe groter de kans dat ze het aankoopproces afronden. Je hebt meestal geen geboortedatum nodig en ook een telefoonnummer is vaak niet belangrijk als je producten verzendt.
Nieuwe wet en regelgeving
Vanaf 28 mei 2022 gelden er nieuwe Europese regels voor online verkoop. Dankzij deze wet zijn consumenten beter beschermd én hebben ze een betere ervaring. Wil je weten hoe je aan de regels voldoet? Kijk dan op KVK.nl. Hier vind je ook praktische informatie om je website of -shop te optimaliseren.